• info@musicshamim.com

  • شماره تماس :442-80-442

  • ساعت کاری :10 صبح تا 22

بلاگ

مطالب بلاگ...

برچسب ها:

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

از کجا موسیقی را شروع کنیم؟

گاها شده بسیاری از ما نسبت به یک حوزه شور و اشتیاق فراوانی داریم که آن را حرفه ای انجام دهیم اما درست در لحظه ای که می خواهیم پاسخ علاقه مان را بدهیم همه چیز یا مانع می شوند یا خودمان برای خودمان مانع تراشی می کنیم! با این طرز فکر درست چند سال بعد از آنکه شروع به یادگیری در آن حوضه می کنیم یک طعنه ای به خود می زنیم که " کاشکی زودتر شروع کرده بودم!!!"

برای شخصی که میخواد موسیقی رو شروع کنه اولین و مهمترین قدمی که باید برداره تئوری موسیقی هست. بسیاری از افراد بدون اینکه تئوری موسیقی و نت نویسی بلد باشن آهنگ ساخته و اجرا میکنن و کارهای نسبتا خوبی هم از آب در میاد. اما این افراد دارای یک گوش قوی هستن که افراد عادی از اون بی بهره هستن. پس اگه این گوش قوی رو ندارید باید تئوری موسیقی رو یاد بگیرید. شاید هم گوشتون قوی باشه, اما ازش اطلاع نداشته باشید. در این صورت وقتی تئوری موسیقی رو شروع میکنید کم کم استعدادهای خودتون رو در زمینه ی موسیقی میشناسید. حتی اگه از یک گوش بسیار قوی بهره میبرید یادگیری تئوری موسیقی شما رو بارها و بارها از جایی که هستید جلوتر میبره و باعث میشه آهنگهاتون رو اصولی بسازید. یا به جای اینکه آهنگتون رو توی ذهنتون بسازید اون رو روی کاغذ پیاده کنید که این کار مزایای بسیاری داره.
یک ساز را یاد بگیرید یا به یک کلاس آواز بروید یا هر زمینه ای در موسیقی علاقه دارید از چیزی نترسید فقط شروع کنید حداقل بعد از چندسال از خودتان گله نمی کنید چرا علاقمو نادیده گرفتم!

اما شروع فقط ابتدایی ترین و بزرگترین قدم می باشد که اکثرا آنرا برداشته اید یا درحال برداشتن هستید!! ولی کافی نیست چراکه شما برای حرفه ای شدن می بایست در زمینه ی کاری که شروع کردید آموزش های متنوع و مطالعه های زیادی را انجام دهید پس قدم اول با اینکه خیلی بزرگ است  شرط لازم هست نه کافی!! پس هرگز نترسید محکم قدم اول را بردارید چراکه برای کارهایی که علاقه داریم انجامشان دهیم حاجت هیچ استخاره ای نیست!!!

جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید:442-80-442

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

نکاتی جذاب در مورد موسیقی

حیرت‌انگیز است که موسیقی ارزان چه قدرتی دارد.

(نوئل کووارد)

*گوش دادن به موسیقی درهنگام ورزش کردن به شکل قابل توجه‌ای عملکرد بدنی را افزایش می‌دهد.

*شرکت وارنر موزیک 82 میلیون دلار را برای حق امتیاز استفاده از موسیقی “تولدت مبارک” در رسانه‌ها به دست آورده است.

* ضربان قلب شما هنگام گوش دادن به موسیقی متناسب با با ریتم و نوع آن موسیقی تغییر می‌کند.

*گل‌ها با شنیدن موسیقی می‌توانند سریع‌تر رشد کنند.

*با حركات ریتمیك موزیكال می توان مهارت در هماهنگی های حركتی را بهبود بخشید، اشعار آوازهای مخصوص را می توان نوشت كه از طریق آن مراحل و روش های مهارت های خودیاری مثل لباس پوشیدن و مسواك زدن را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. موزیك تراپیست ها، برای اینكه برنامه های درمانی و روش های مؤثر برای در حال جریان ایجاد كنند، باید برنامه ریزی دقیقی را به كار گیرند.

*موسیقی که برای مدت زیادی در ذهن شما باقی می‌ماند و شما آن‌را نا‌خودآگاه با خود می‌خوانید، earworm یا کرم گوش نام دارد!

*گروه‌ موسیقی بیتلز توانایی خواندن متن موسیقی را نداشتند.

*نارسائی های گفتاری

افرادی كه در ارتباط كلامی مشكل دارند با خواندن آوازها و سرودهای مخصوص می توانند در شمرده تلفظ كردن اصوات، گفتار مورد نیاز و مهارت در تشخیص لغات رشد و تمرین كنند. ریتم و صدای موسیقی همچنین می تواند تقویت جریان تكلم را در اختلالات گفتاری مانند لكنت زبان آسان سازد. از موسیقی برای اشخاص زبان پریش (آفازیك) به عنوان روش برای برقراری رابطه كلامی می توان استفاده كرد.

*بر اساس یک تحقیق، کودکان هنگام شنیدن آواز و موسیقی نسبت به گوش دادن به یک صحبت حدود دو برابر آرام‌تر خواهند بود.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

پیدایش موسیقی در ملل مختلف


اندوگونس

شواهدی در دست نیست که انسان نئاندرتال با موسیقی آشنا بوده است؛ ولی تاریخ دانان پیدایش طبل و نی را از اندوگونسها می‌دانند. اندوگونسها در مناطق سرد و گرم و نی‌زار زندگی می‌کردند. معمولاً در مناطق گرم عده از درختان میان تهی می‌‌روید. زمانیکه باد از بالای نی‌ها می‌گذشت آوازهای خوش‌آیند بشر را متوجه نی می‌نماید. بشر برای اولین بار از نی آلت موسیقی می‌سازد. پرندگانی به‌ نام دارکوب زمانی که توسط منقار خود در درختان می‌کوبیدند از آن درختان آواهای خوش آیند بدست می‌آمد. سپس بشر فرا گرفت که با ضربه زدن چوب کوچک بالای چوب بزرگتر بخصوص درختان که میانشان خالی باشد، صداهای خوش‌آیند به دست می‌آید. در مراحل اول بشر طبل را به مثابه زنگ خطر در مواقع اضطراری و شکار استفاده می‌نمود. بعداً برای اینکه دیگران بدانند در چه خطر و یا حالتی هستند انواع نواختن طبل‌ها را اختراع نمودند. در شبهای تاریک نی دف رقص آواز خوانی و پایکوبی می‌نمودند تا شب را با بیداری سپری نمایند. بدین‌ترتیب با نواختن نی وطبل در شبها تجاربشان بیشتر گردید.در انتهااین موسیقی در مدت ۵۰ الی ۷۰ هزار سال به موسیقی امروزی تبدیل گردید.

 ایران
 کشور ايران از لحاظ موسيقى قدمت تاريخى و درخور توجهى دارد. تاريخ‌نويسى به‌طور تخصصى امرى است جديد و موسيقى در ايران از ديرباز تا امروز داراى تاريخ نوشته شده‌اى نيست. البته به‌جز اين علت، دلايل ديگرى نيز براى اين امر وجود دارد. از آنجائى‌که موسيقى هنرى است شفاهي، از ساير هنرها ديرتر و کمتر به نوشته درآمده است. 
 شرايط ناپايدار ايران به‌دليل هجوم‌هاى مداوم قبايل و کشورهاى بيگانه و نيز نابسامانى‌هاى داخلى موجب شد که از اين نظر مستندات کافى - اگرهم وجود داشته - از بين برود و باقى نماند. 
 طبق نظريه‌هاى برخى مورخان مشرق‌زمين قدمت موسيقى ايرانى را در زمان هخامنشى برآورد کرده‌اند. و يکى از خط و زبان‌هاى هفتگانه آن دوران که عامهٔ مردم آن را بلد بوده‌اند، احتمالاً موسيقى بوده و آوازهايى از قبيل سوگ سياوش را با آن خط و زبان مى‌خواندند. اما از اين دوران اطلاعات دقيقى در دست نيست. البته سرودهاى مذهبى گات‌ها به‌گونه‌اى موزون به‌صورت آواز خوانده مى‌شده ولى در مذهب قديم ايراني، موسيقى داراى اهميت چندانى نبوده است. ولى موسيقى غيرمذهبى به صورت رقص و آواز رايج بوده است. 

 پس از حملهٔ اسکندر در زمان سلوکيان و اشکانيان ايران تحت تأثير تمدن يونان واقع شد و تحولى در عرصهٔ موسيقى اتفاق افتاد. اما در حقيقت پايه‌ريزى موسيقى ايران به دورهٔ ساسانيان باز مى‌گردد و اسناد اوليهٔ موسيقى ايران متعلق به اين دوران است. از امپراتورى خسروپرويز و شکوه دربارش بسيار گفته شده؛ وى از موسيقى‌دانان حمايت مى‌کرده؛ از مهمترين موسيقى‌دانان اين دوره رامتين، بام شاد، باربد، نکيسا، آزاد و سرکش بودند که هنوز نامشان باقى است. از ميان اين‌ها باربد برجسته‌ترين چهره بود و داستان‌هاى زيادى بعدها دربارهٔ مهارت او در نوازندگى و آهنگ‌سازى نقل کرده‌اند. تنظيم و سازماندهى سيستم موسيقايى يعنى هفت ساختار مقامى معروف به خسروانى و سى مقام اشتقاقى (لحن) و سيصد و شصت ملودى را به او نسبت مى‌دهند. شمار آنها با تعداد روز در هفته، ماه و سال تقويم ساسانيان برابر بوده است. امروزه به‌درستى معلوم نيست که اين مقام‌ها و آهنگ‌ها چه بوده‌اند؛ اما نام‌هاى بعضى از اين ‌آهنگ‌ها توسط نويسندگان دورهٔ اسلامى ذکر شده؛ نام‌هايى چون کين ايرج، کين سياوش که شايد اشاره به حوادث تاريخى داشته‌اند و اسامى چون باغ شيرين و باغ شهريار که شکوه دربار را نشان مى‌داد، و نيز اسامى چون سبز بهار و روشن چراغ را بکار مى‌بردند. اما دربارهٔ آن آهنگ‌سازى‌ها اطلاعات درستى در اصول نظرى آن دوران وجود ندارد.

چین
چینی‌ها خیلی پیش از این با موسیقی آشنایی داشتند. ۴۵۰۰ سال پیش از این، پادشاه مقتدری به نام هائونک تی فرمان داد تا موسیقی را اختراع کنند و چهچهه مرغان و زمزمه جویباران را سر مشق دانایان و خردمندان کشور خویش قرار داد.


آمریکای شمالی

یکی از قبایل آمریکای شمالی معتقدند که موسیقی از جانب یکی از خدایان بنام تسکانی-پوکا  مرحمت شده‌است و چنین می‌پندارند که او پلی از لاک پشت‌ها و نهنگ‌ها ساخته‌است که در موقع آواز خواندن و نوازندگی با استفاده از آن خورشید صعود می‌کند.


یونان

یونانی‌ها هِرمس (خدای بازرگانی و بازرگانان) را به شکرانه بخشیدن موسیقی ستایش می‌کردند. اما هِرمس خدای بازرگانی و بازرگانان بود و به نظر ما بعید می‌آید که بتواند با موسیقی سر و کاری داشته باشد؛ ولی از نظر دور نباید داشت که او در عین حال پیک و قاصد خدایان دیگر نیز بود.

قطعاً هنگامی که او ضمن گردش و سیاحت در ساحل دریای مدیترانه بود گاوی را که از برادرش آپولون به سرقت برده بود پوست آن را به روی پوستهٔ لاک‌پشت می‌کشد. همچنین، شاخ‌های این گاو را در محلی که دست‌های لاک‌پشت از پوست بیرون می‌آمده سفت می‌کند. سپس به‌وسلیهٔ تکه چوبی، ریسمان‌هایی را از بالای شاخ‌ها به داخل بدنهٔ پوست لاک پشت سفت می‌کند و شروع به ساززدن می‌کند و نام این ساز را «لیر» می‌گذارد.

ماداگاسکار

از طرف دیگر به آن دلیل که موسیقی را عطیه خدایان می‌پنداشتند، آنرا وسیله نزدیک شدن به خدا یان و نیروهای ماوراءالطبیعه قرار دادند. با توسل به آن از طرفی چشم زخم و ارواح خبیثه را از خود می‌راندند، مرگ و بیماری را طرد می‌کردند و از انقلابات جوی و حریق احتزار می‌نمودند، و از طرف دیگر برای جلب عطوفت خدایان، نزول باران و برکت و باروری مزارع خویش دعا می‌کردند. یکی از مبلغین مذهبی به نام سبیره، صحنه‌ای از مداوای بوسیله موسیقی را که خود در ماداگاسکار ناظر و شاهد آن بوده‌است بدین شرح می‌دهد:

«روزی دوباره مراسم رقص برگزار می‌شد به طرز مخصوص جوال خانه را به صحن حیاط آورده در کنار یک سکه نقره‌ای توی هاونی چوبی گذاردند وروی هاون حصیری پهن کرده بیمارانی را که به طرز شگفت آوری بزک کرده بودند روی آن نشاندند، بعد طبل‌ها، گیتارهای بومی و فلوت‌ها را به صدا در آوردند. تمام ساکنین ده گرداگرد بیمار حلقه زده در حین آنکه زنان و دختران آوازی یکنواخت می‌خواندند مردان و کودکان پیوسته دست می‌زدند، در این موقع زنی که برای این موقع خاص برگزیده شده بود و از خاندان سرشناسی به نظر می‌آمد برخاست و برقص آغاز کرد. در همین احوال زنی که پشت سر بیماران پنهان شده با بیلی که در دست داشت به شدت بر صفحهٔ فلزی لبه تیزی که از طناب کهنه‌ای آویخته بود، ضربه می‌زد بدینطریق پهلوی گوش بیماران سر و صدای کر کنندهٔ وحشتناکی پدید می‌آمد. آنان گمان می‌داشتند بدین نحو می‌توانند روح خبیث را از بدن بیمارخارج کرده به جان یکی از رقص کنندگان بیندازند.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

موزیک و تاثیر آن روی زندگی


موسیقی معجزه می‌کند!

شنیدن موسیقی‌هایى که بر مبناى آهنگ ضربان قلب تدوین شده‌اند، در آرامش اعصاب و کاستن تنش افراد مؤثر است. برای پی بردن به این مطلب محققی از 22 داوطلب خواست که در اتاقى به پاسخگویى یک سلسله پرسش که مرتب سختتر مىشد، بپردازند. براى نیمى از داوطلبان ، موسیقى متکى به ضربان قلب آنان پخش شد و دیگران در سکوت به حل مسائل ادامه دادند. پرسش‌هاى تنظیم شده در پرسشنامه به منظور اندازه‌ گیرى میزان استرس و اضطراب داوطلبان و احساس خستگى آنان تدوین شده بود. نتایج حاصله از پاسخها حکایت از آن داشت داوطلبانى که به موسیقى قلب خود گوش می‌داده‌اند به مراتب از آرامش بیشترى برخوردار بوده‌اند.

در دنیای پر تنش امروز موسیقی(music) می تواند نقش بسزایی در بهبود روحیه و کیفیت زندگی ما ایفا کند. موسیقی ابزار قدرتمندی ست که که قادر است روح هر موجود زنده ای را به پرواز در بیاورد و ملال و یکنواختی زندگی روزمره را تا حدودی تعدیل کند. موسیقی یک آوای (صدای انسان یا ساز) خوش است که باعث ایجاد یک احساس خوشایند در درون انسان میشود. این هنر، بخش ضروری زندگی انسان است. در این مقاله در مورد  اهمیت موسیقی در حوزه های مختلف به صورت خلاصه بحث شده است.

 موسیقی یکی از شاخه های هنر های زیباست. هنراول درست مانند سایر رشته های هنری،  به مهارت های فنی و خلاقانه،  و همچنین به قدرت تخیل بالا نیاز دارد. مانند رقص که ابزار آن حرکات بدن می باشد و یا نقاشی که ابزار آن رنگ است، ابزار مورد استفاده در موسیقی آواها هستند. یک منظره زیبا چشم هارا نوازش می دهد، یک عطر احساس خوشی در بینی ایجاد میکند، یک غذای دلچسب طعم خوشی در دهان ایجاد میکند، یک نوازش حس خوبی به پوست ما میدهد و موسیقی گوش های مارا نوازش میدهد.

چگونه موسیقی بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟

موسیقی به مثابه جنبه مهمی در آموزش و تعلیم: طبق نظر افلاطون، یکی از فلاسفه نامدار یونان، موسیقی یکی از جنبه های مهم در آموزش است. او شمه ای از آموزش ارائه میدهد که دارای سه جنبه میباشد:

1.تمرینات بدنی و آمادگی جسمانی.

2.ریاضیات و تمرینات فکری.

3.موسیقی و ادراک روحی.

بنا براین، موسیقی ما را به درون خود متصل میکند. هنگام گوش دادن به یک موسیقی آرام، در واقع ما سفری به درون خود را آغاز میکنیم.

موسیقی برای تمام موجودات زنده گوش نواز است: تنها ما انسان ها دوستدار موسیقی نیستیم. لذت بردن از موسیقی یک خصیصه مشترک بین تمام موجودات زنده است. لحظه ای که نت های موسیقی به گوش ما می رسند، حس خوبی در ما ایجاد میشود. مطالعات در مورد داستان های اساطیری و دیرین، نشان میدهد که حتی حیوانات از شندیدن آواهای خوش موسیقی لذت میبرند. گاوهایی که به نوای فلوت لرد کریشنا واکنش نشان میدادند و در هنگام بازگشت به خانه دور او جمع میشدند، مثالی ست از این حقیقت.

قدرت آرامش بخشی و درمانگری موسیقی: موسیقی قدرت های بی پایانی دارد، یکی از آن ها، نیروی آرامش بخشی وتسکین دهندگی آن میباشد. موسیقی به ما کمک میکند به آرامش برسیم. درست مثل مسکنی که درد ها و تنش های ذهن مارآرام میکند، موسیقی میتواند آلام عظلات بدن ما را تسکین دهد. نت های گوش نواز موسیقی میتوانند درد و خستگی های جسمی و روحی افراد را تسکین دهند.

درمان اختلالات: موسیقی نیروی شگرفی در درمان اختلالات روانی مانند اضطراب، هیجانات غیرعادی و افسردگی دارد. همچنین برای بیمارانی که از بی خوابی رنج می برند توصیه می شود. موسیقی را می توان با عشق مادرانه قیاس کرد. درست مانند یک کودک که در دامان مادر خود همه چیز را فراموش میکند، انسان با گوش دادن به موسقی تمام نگرانی ها و دلواپسی ها را فراموش میکند.

زبان جهانی: موانعی چون مذهب و ملیت نمیتوانند باعث محدود شدن موسیقی تنها به یک کشور خاص بشوند. موسیقی قادر است از مرزهای فیزیکی کشورها عبور کند. این هنر از موانعی چون زبان و سن عبور میکند و با همه ما سخن میگوید.

«آنجا که کلمات به پایان میرسند، موسیقی آغاز میشود»   بتهوون

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

فواید گوش دادن به موسیقی

موسیقی تاثیرات بسیار مثبتی بر روی روح و جسم انسان می گذارد ، گوش دادن به موسیقی برای هر فردی لازم است و می توان گفت که همانطور که جسم به تغذیه نیاز دارد ، روح نیز احتیاج دارد که تغذیه شود. تغذیه روح موسیقی است. موسیقی باعث انرژی گرفتن روح و ذهن افراد می شود.

به تعبیری می توان گفت که موسیقی نان و شراب روان است، و سرچشمه آبی گوارا ست برای فرو نشاندن عطش های روانی انسان. اما برای من همان طور که گفتم موسیقی ضروری تر از این هاست و در حکم هوای سرشار از اکسیژن است که بدون آن زندگی برایم متصور نیست. برای من آن موسیقی ارجمند و گرانقدر است و به آن عشق می ورزم که حامل پیامی فکری یا حسی و عاطفی باشد و اندیشه ای یا ایده ای یا حسی و عاطفه ای انسانی را بیان کند یا به توصیف چیزی زیبا و والا بپردازد، با این برداشت بر این باورم که موسیقی کلاسیک مهم ترین عرصه بیان اندیشه ها و ایده ها و اصلی ترین حوزه تجلی عاطفه های عمیق انسانی و توصیف طبیعت و زیبایی های جهان بیرون و درون انسان است و به این دلیل است که من به این موسیقی و آثار متفکران بزرگ آن مانند بتهوون، چایکوفسکی، سیبلیوس، وردی، دورژاک و شوستاکویچ عشق می ورزم و روانم نغمه های جاودانه آن را چون اکسیژن تنفس می کند.

قدرت شگفت انگیز موسیقی کلاسیک در بیان اندیشه ها و عاطفه ها و توصیف جهان درون و بیرون از کجا سرچشمه می گیرد؟ این قدرت و قابلیت را باید محصول تکامل پانصد ساله این موسیقی از اوایل سده شانزده میلادی تا امروز دانست. در این دوره طولانی، موسیقی کلاسیک خالق هزاران سنت و دستاورد به شکل تکنیک ها و متدهای علمی و راه و روش های اصولی شده و میراث گرانقدری از خود به جا گذاشته است و سبک های گوناگون و رنگارنگ بسیار به وجود آورده است.

گوش دادن به موسیقی هم مانند هر فعالیت دیگری می‌تواند فواید و مضرات مختلفی داشته باشد. شاید برای بسیاری از ما، حدس زدن مضرات گوش دادن به موسیقی چندان دشوار نباشد: گوش دادن با هدفون با صدای بلند می‌تواند به گوش آسیب برساند. گوش دادن به موسیقی در ماشین ممکن است باعث شود که صدای بوق یا علائم اخطاری وسایل نقلیه دیگر را نشنویم.

حتی کسانی که خیلی به موسیقی علاقه‌ای ندارند، با مقایسه‌ بین کسانی که موسیقی گوش می‌دهند و کتاب نمی‌خوانند و کسانی که کتاب می‌خوانند و موسیقی گوش نمی‌دهند، به نتیجه رسیده‌اند که گوش دادن موسیقی می‌تواند موجب افسردگی هم بشود!

اما از این حرف‌ها که بگذریم، فواید زیادی هم برای گوش دادن به موسیقی گزارش شده است :

 کاهش درد

تحقیقات نشان می‌دهد اگر انتخاب موسیقی به درستی انجام شود، می‌تواند بر میزان دردی که تحمل می‌کنیم، میزان اضطراب ما و پاسخ‌های سیستم فیزیولوژیک بدن، تاثیرگذار باشند.

اثرات آن در ورزش و دویدن

 اگر چه به صورت قطعی در مورد مکانیزم تاثیر موسیقی در افزایش استقامت در ورزش (و خصوصاً دویدن و استفاده از تردمیل) اظهارنظر نشده است، اما بر اساس تحقیقات گزارش شده، در اصل این مسئله که موسیقی – درصورتی که ریتم آن همسان با سرعت دویدن باشد – می‌تواند استقامت ما را افزایش دهد، تردیدی وجود ندارد.

گزارش منتشر شده پس از سمپوزیوم مرکز تحقیقات موسیقی استنفورد هم، در زمینه‌ی اثر مثبت موسیقی حاوی نکات جالبی است:

 تغییر امواج مغزی

 از جمله تحقیقات جالب دیگر در مورد اثرات گوش دادن به موسیقی، بررسی تاثیر موسیقی بر سیستم Cognitive (شناختی) مغز است:

البته برخی تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که موسیقی به صورت مستقیم، موجب افزایش توان مغز نمی‌شود. بلکه بهبود خُلق و وضعیت احساس فرد – که در اثر گوش دادن به موسیقی حاصل می‌شود – به افزایش قدرت عملکرد مغز منجر می‌شود.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

آموزش نت نویسی و نت خوانی
تئوري موسيقي
موسيقي از دو بخش نظري و عملي تشكيل شده است. دانستن آنچه مي نوازيم يا مي شنويم همان اندازه مهم است كه در هنگام صحبت كردن بايد مفهوم كلمات يا جملات را بدانيم. يك نوازنده خوب اگر نتواند مطالبي كه مورد استفاده قرار مي دهد را تجزيه و تحليل كند، به يك مجري بدون علم و دانش تبديل مي شود و با كسي كه از لحاظ تئوري موسيقي آگاهي دارد و نوازندگي را خوب مي داند، قابل مقايسه نيست.


1-نت های موسیقی

هفت عدد نت که به اشکال زیر از سمت چپ به راست خوانده می شوند:
  سی      لا      سُل       فا      می       رِ       دو   
   do       re       mi       fa       sol      la        si
   C        D        E        F         G        A        B

هر نت موسیقی در حالت "تیز یا زیر": دییِز یا شارپ (Sharp) خوانده می شود و با علامت " ♯ " نمایش داده می شود. مثال: ♯F (فا دییِز)

هر نت موسیقی در حالت "بم": بِمُل یا فِلَت (Flat) خوانده می شود و با علامت " ♭ " نمایش داده می شود. مثال: ♭F (فا بِمُل)


2-پنج خط حامل

نتهای موسیقی، علائم و نشانه ها همگی وقتی معنا پیدا می کنند که روی 5 خط موازی با فواصل یکسان قرار می گیرند. این خطوط در تمام صفحات موسیقی در چندین ردیف پشت سر هم و با فواصل یکسان کشیده شده اند. خطوط حامل نت های موسیقی را در روی خطوط و بین خطوط حمل می کند. از این رو به آنها خطوط حامل گفته می شود.

3-کلید موسیقی (Clef)

اولین علامتی که روی خطوط حامل نوشته یا کشیده می شود، "کلید" است. این کلید به شما می گوید که، خطوط و فواصلی که بر روی خطوط حامل قرار دارند برابر با چه نت هایی هستند.

کلید سُل (کلید تریبل):

به این دلیل به آن کلید سل گفته می شود، زیرا به دور خط نت سُل (G)، یک دایره می کشد. این کلید برای نوشتن نت های موسیقی اکثر صدا ها و آواهای موسیقی مانند: سوپرانو (Soprano)، متزو سوپرانو (Mezzo-Soprano)، آلتو (alto) و تنور (Tenor)، ساز های چوبی-بادی (مانند: فلوت، کلارینت و ...)، ساز های زهی (مانند: ویالون و گیتار) و ساز های برنجی (مانند: ساکسیفون و ترومپت) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با تمام نت های قابل نواختن با دست راست روی پیانو نیز مطابقت دارد.
نت هایی که بر روی خطوط حامل در "کلید سُل" نواخته می شوند به ترتیب از پایین به بالا عبارتند از: E، G، B، D و F. و نت های بین خطوط نیز به ترتیب از پایین به بالا، F، A، C و E هستند.

کلید فا (کلید باس):

به این دلیل به آن کلید فا گفته می شود، زیرا خط حامل نت فا (F) را با قرار دادن دو نقطه در دو طرف این خط معین می کند. کلید فا برای نوشتن نت های موسیقی ساز های با تن صدای بم یا پایین (مانند:  باس، باسون)، ساز های برنجی (مانند: ترومبون، توبا) و ساز هایی دیگری مانند ویالون سل، یوفونیوم، باریتوم استفاده می شود. همچنین قطعات پیانو برای دست چپ نیز اینروزها عموما در کلید فا (F) نوشته می شوند.
نت هایی که بر روی خطوط حامل در "کلید فا" نواخته می شوند به ترتیب از پایین به بالا عبارتن از : G، B، D ، F و A. و نت های بین خطوط نیز به ترتیب از پایین به بالا، A، C، E و G هستند.


4-مایه نما (Key Signature)

درست در سمت راست کلید سل یا کلید فا، پیش از آغاز نت ها، زیر و بمی نت ها با علائم ♯ و ♭مشخص می شود. این مجموعه علائم مایه نما خوانده می شوند که در واقع مایه یا تن موسیقی ما را مشخص می کنند.

علامت بِمُل (♭  ) در کنار کلید سل یا کلید فا، به این معنی است که تمامی نت ها روی آن خط یا بین این خطوط، باید به صورت بمل ( ♭ )  نیم گام یا نیم پرده به پایین نواخته شوند. بنابرین اگر علامت ♭ در کنار کلید، روی خطی از خطوط حامل قرار بگیرد که مطابق با نت B باشد، تمامی نت های B تا انتها باید به صورت "بِمُل" یا B♭ نواخته شوند که در میانه نت B (سی) و نت A (لا)  قرار دارد.
علامت دییِز (♯) در کنار کلید سل یا کلید فا، به این معنی است که تمامی نت ها روی آن خط یا بین این خطوط، باید به صورت بمل ( ♯ )  نیم گام یا نیم پرده به بالا نواخته شوند.
اگر مایه نما مشخص کند که نت سی (B) به عنوان مثال تا انتها باید به صورت "بِمُل" نواخته شود، یک علامت ( ♮ ) پیش از نت B تعیین می کند که این نت خاص و دیگر نت های B در آن میزان باید به جای B♭ به صورت B نواخته شوند.


5-میزان نما (Time Signature)

در سمت راست "مایه نما" (در صورت وجود) "میزان نما" قرار دارد. میزان نما به طور معین، از دو عدد تشکیل شده است و شبیه به یک کسر به نظر می رسد. ممکن است تا انتهای یک قطعه موسیقی ثابت باشد و همین طور می تواند در فواصل زمانی مختلف تغییر کند.

عدد بالا: مشخص می کند که در هر "میزان" چند ضرب وجود دارد. برای مثال اگر میزان نما ¾ باشد، به این معنی است که در هر میزان 3 ضرب وجود دارد.

نکته: "میزان" توسط خطوطی  عمود بر خطوط حامل مشخص می شود. به این خطوط، خط میزان گفته می شود.

عدد پایین: مشخص می کند که چه نوع نتی یک ضربی است. این عدد معمولا 4 است و این معنا را می دهد که هر "نت سیاه  یا ¼ " (گام بعدی را بخوانید)، معادل یک ضرب است. همچنین اگر 2 باشد که در آن هر "نت سفید یا ½ "، معادل یک ضرب است و  اگر 8 باشد هر "نت چنگ یا 1/8" معادل یک ضرب است.


6-با توجه به میزان نما، نت ها را بنوازید و به موقع سکوت کنید.

اکنون می توانید تمامی نت ها را روی خطوط حامل بخوانید. کلید، "مایه نما" و "میزان نمای" هر قطعه موسیقی را تشخیص دهید، اما نمی توانید معنای علائم مختلفی را که روی خطوط و لا به لای خطوط قرار می گیرند متوجه شوید. برای شکل گیری یک قطعه موسیقی، صدای هر نت موسیقی در هر میزان باید به اندازه معینی ادامه پیدا کند و همچنین در لا به لای این نتها باید در فواصل زمانی معینی سکوت وجود داشته باشد. سکوت به این معنی که در این فواصل هیچ نتی نواخته نمی شود. علائم گوناگونی برای نشان دادن مدت زمان کشش نت و سکوت ها وجود دارد که در ادامه آن ها را فرا خواهیم گرفت.

نت گرد یا نت کامل: به صورت دایره ای در خطوط حامل ظاهر می شود و این نت در میزان 4/4 به اندازه 4 ضرب ادامه پیدا می کند یا کشیده می شود. نت گرد واحد مبنایی است برای دیگر نت ها؛ به این معنی که میزان کشش دیگر نت ها نسبت به این نت سنجیده می شود.
سکوت گرد یا سکوت کامل: یک مستطیل سیاه رنگ که از خط حامل دوم به پایین آویزان است. از لحاظ ارزش زمانیف معدل نت گرد است. هرچند که در موقعیت هایی به معنای سکوت در کل میزان است حتی اگر نت گرد به معنای این میزان کشش نباشد. برای مثال در میزان ¾  نت گرد نمی تواند استفاده شود، چون برای یک میزان زیادی بزرگ است. با این وجود سکوت گرد (سکوت کامل) گاهی برای نشان دادن سکوت در کل میزان مورد استفاده قرار می گیرد.


نت سفید یا نت ½ : از لحاظ ارزش زمانی، ½  نت گرد محسوب می شود. نت سفید به صورت یک دایره و یک خط راست در خطوط حامل قرار می گیرد. این خط راست می تواند در سمت راست به سوی بالا یا در سمت چپ به سوی پایین کشیده شود. در یک میزان 4/4، صدای نت سفید به اندازه 2 ضرب ادامه پیدا می کند.
سکوت سفید: یک مستطیل سیاه رنگ که روی خط حامل سوم به سمت بالا می نشیند و ارزش زمانی اش به اندازه نت سفید می باشد.


نت سیاه یا نت ¼:  از لحاظ ارزش زمانی، ¼ نت گرد محسوب می شود. یک دایره سیاه رنگ تو پر که یک خط مستقیم از یک سمت ان به یک سو کشیده شده است. در یک میزان 4/4، صدای نت سیاه معادل 1 ضرب خواهد بود.


سکوت سیاه یا ½: یک علامت منحصر به فرد که شبیه پرنده ایست که به یک سو به پرواز در آمده است.  گاهی این علامت به شکل آینه تصویر "سکوت چنگ" نشان داده می شود.
نت چنگ:  از لحاظ ارزش زمانی، 1/8 نت گرد محسوب می شود. در یک میزان 4/4، صدای نت سیاه معادل ½  ضرب خواهد بود. نت چنگ شبیه به نت سیاه است، با این تفاوت که در انتهایش چیزی شبیه به یک دم یا یک پرچم نیز وجود دارد که به سمت خطوط حامل خمیده می شود.

نکته: دو نت چنگ یا بیشتر به وسیله یک خط افقی از پایین یا از بالا به یکدیگر مطابق شکل متصل می شوند.  

سکوت چنگ: یک خط اریب که در انتهایش چیزی شبیه به پرچم به سمت چپ و مابین خطوط حامل دوم و سوم کشیده شده است. ارزش زمانی سکوت چنگ معادل نت چنگ است.
نت دولا چنگ: ارزش زمانی اش 1/16 نت گرد است و در یک میزان 4/4 صدای نت دولاچنگ معادل ¼ خواهد بود. نت دولاچنگ شبیه به نت چنگ است با این تفاوت که در انتهایش دو پرچم دارد.

نکته: نت های دولاچنگ با دو خط افقی موازی به یکدیگر متصل می شوند.

سکوت دولاچنگ: شبیه به سکوت چنگ با این تفاوت که یک پرچم دیگر در زیر پرچم اول و مابین خطوط حامل سوم و چهارم کشیده شده است. ارزش زمانی سکوت دولاچنگ معادل نت دولاچنگ است.
هنگامی که یک نقطه در کنار یک نت یا یک سکوت قرار می گیرد، باید به اندازه نصف ارزش زمانی نرمال نت بیشتر ادامه پیدا کند. برای مثال: یک نقطه در کنار نت سفید، به این معنی است که آن نت باید به اندازه 3/2 یک نت سفید معمولی ادامه پیدا کند. از آنجایی که یک نت سفید در میزان 4/4 معادل دو ضرب می باشد، پس با یک نقطه در کنارش این نت باید 3 ضرب ادامه پیدا کند.
نت ها و سکوت هایی با زمان های کوتاهتر نیز وجود دارند، که از همان الگوی نتهای چنگ و دولا چنگ پیروی می کنند.

شعر گفتن بدون دانستن دستور زبان ممكن است ولي در جايي محدود مي گردد. نواختن و آهنگسازي نيز چنين است. پس چه بهتر كه به موازات نواختن ساز، از تئوري موسيقي نيز آگاهي داشته باشيم. در اين جا به نكاتي اشاره مي كنيم كه در موسيقي ايراني مورد استفاده قرار مي گيرند و پس از آن به تئوري موسيقي به صورت كامل مي پردازيم. الفباي موسيقي از هفت حرف تشكيل شده كه به آنها نت مي گويند. دو، ر، مي ، فا ، سل ، لا ، سي. از توالي اين هفت نت، يك هنگام يا گام بوجود مي آيد. مثل: دو، ر، مي ، فا ، سل ، لا ، سي ، دو. از يك نت تا نت بعدي فاصله اي وجود دارد كه در قسمت فواصل به آنها مي پردازيم. هر فاصله اي را به فواصلي كوچكتر تقسيم كرده اند و آنها را با علامت هايي نشان مي دهند. مثلا: از دو تا ر را اگر يك بدانيم، آن را به دو قسمت تقسيم مي كنند. دو ا-----ا------ار. از دو تا ر را پرده و هر كدام از فواصل نصف شده را نيم پرده مي نامند. اگر از نتي نيم پرده كم شود، مثل ر كه نيم پرده به سمت دو ميرود، آن را با علامتي به نام بمل ( b) مي شناسيم، و اگر نيم پرده به آن اضافه شود، مثل دو كه نيم پرده به سمت ر ميرود، آن را با علامت ديز (#) مي شناسيم. در موسيقي ايران، فواصلي نيز وجود دارند كه كمتر از نيم پرده هستند. اين فواصل از تقسيم شدن يك پرده به تقريبا چهار قسمت تشكيل شده اند. دو اا---الف---ب---پ---اا ر. اگر از يك پرده به اندازه يك چهارم كم كنيم، علامت كرن را براي آن در نظر مي گيريم. مثل: ر كه به سمت حرف « پ» ميرود. و اگر از دو به سمت «الف» برويم، آنگاه از دو تا « الف» با علامت سري شناخته مي شود.

آخرین مطالب سایت

19 مهر 1396 / مدیر سایت
11 مهر 1396 / مدیر سایت
03 مهر 1396 / مدیر سایت
01 مهر 1396 / مدیر سایت
29 شهریور 1396 / مدیر سایت
28 شهریور 1396 / مدیر سایت
28 شهریور 1396 / مدیر سایت
26 شهریور 1396 / مدیر سایت
25 شهریور 1396 / مدیر سایت
25 شهریور 1396 / مدیر سایت

چه کسی آنلاین است ؟

ما 186 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آدرس

آدرس :

فلکه دوم صادقیه ابتدای اشرفی. اصفهانی خ سازمان آب شرقی. نبش کوهدشت پ 16 ساختمان سارا واحد 8

شماره تماس :

442 80 442

فکس:

442 80 442

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تصویر

آموزشگاه موسیقی شمیم

آخرین مطالب

19 مهر 1396 / مدیر سایت
11 مهر 1396 / مدیر سایت
03 مهر 1396 / مدیر سایت
01 مهر 1396 / مدیر سایت

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرها در خبرنامه سایت آموزشگاه موسیقی شمیم عضو شوید.
ثبت

منو اصلی