• شماره تماس :۴۴۲-۸۰-۴۴۲

  • ساعت کاری : ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

بلاگ

مطالب بلاگ...

Saremi Shahram شهرام صارمی Persianartmusic

امتیاز کاربران

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

برگزاری آخرین آیین آواز با مدیریت شهرام صارمی در کانون موسیقی ارسباران

بیست و دومین نشست آیین آواز با برپایی مراسم تجلیل از شهرام صارمی و خداحافظی‌اش از مدیریت کانون موسیقی ارسباران برگزار شد. به گزارش ایلنا، بیست و دومین نشست آیین آواز علیرغم تقارن زمان این برنامه با شب‌های داغ فوتبالی به سبب دعوت پیشاپیش از سیدرضا طباطبایی یکی از شاخص‌ترین خوانندگان مکتب اصفهان و یکی از بازماندگان کلاس درس آواز استاد زنده‌یاد تاج اصفهانی، شاهد حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان به موسیقی بود.

در این نشست، شهرام صارمی از مدیریتش در کانون موسیقی ارسباران خداحافظی کرد و مراسم تجلیلی از او برگزار شد. تجلیل از حضور ۱۸ ساله صارمی در این کانون، با حضور سیدرضا طباطبایی، میلاد کیایی، محمود مخدوم، محمدرضا نوابی، امیر مداح، محمد ملاآقایی و سایرین همراه با نثار شاخ گل و هدیه‌ای انجام شد.

اجرای آواز سیدرضا طباطبایی در دستگاه سه‌گاه که بعد از شروع درآمد به مرکب‌خوانی انجامید از دیگر بخش‌های این نشست بود. حسن منصوری (نی) و سجاد منصوری (تمبک) نوازندگان این اجرا بودند. اجرای دیگر به شاگرد جوان کلاس آواز طباطبایی اختصاص داشت: مهرداد مرادمند که امیدانگیز آواز خواند و علی مرادزاده با کمانچه او را همراهی کرد.

اجرای داود پایروند در ماهور با تار محسن وصالی، اجرای امیرمسعود امیری (کیمیا) با تار داریوش آریان‌پور در افشاری و همچنین اجرای علی‌اصغر میرآخوری خواننده پیشکسوت با نی سعید میرآخوری و تمبک تورج واعظی از سایر بخش‌های نشست بود.

در بخش مبحث فنی و تئوریک ماه با عنوان «اهمیت آشنایی آوازخوانان با ادب پارسی» شفیع شجاعی ادیب حضور یافت که مانند نیمی از نام خانوادگی‌اش ادیب و پژوهشگر زبان پارسی است. او ضمن برشمردن موارد مهمی که ضرورت داشتن اطلاعات ادبی و به ویژه شعری آوازخوانان را به همگان گوشزد کرد که تسلط خواننده بر اوزان عروضی فقط یکی از آنها بود.

وی گفت: برای نشان دادن میزان اهمیت آشنایی خواننده با شعر و ادبیات، نمونه‌ای از حافظ نقل می‌کنم تا پیوند شعر و موسیقی و لذت آشنایی با آن به وضوح روشن شود. دکتر سعید حمیدیان در کتاب شرح شوق خود که مبتنی بر شرح غزل‌های حافظ است این نکته هنری را در سروده‌های ارزشمند حافظ کشف کرده‌اند که در شعر کلاسیک - معمولاً - شاعران هر گاه سخن از عاشق می‌کنند حتماً از معشوق نیز یادی می‌کنند و سخنی به میان می‌آورند. اساساً در شعر فارسی، بلبل یا هر مرغی دیگر مانند مرغ سحر و مرغ خوشخوان و...، نماد عاشق است و گل و اقسام گل‌ها نماد معشوق که گل - به معنای گل سرخ - بیشتر از دیگر گل‌ها مورد توجه بوده است.

شجاعی ادیب ادامه داد: در دیوان حافظ نیز این مطلب رعایت شده و تقریباً بیش از نود و پنج درصد ابیاتی که در آنها نامی از گل برده شده، حتماً از بلبل هم ذکر خیری به میان آمده و برعکس. البته درآن پنج درصد باقیمانده هم که این مسأله رعایت نشده حتماً دلیلی داشته که هنوز بر ما مکشوف نشده است.

او خاطرنشان کرد: اما یکی از آنها را دکتر حمیدیان به شرح ذیل کشف کرده‌اند که بازخوانی آن با موضوع بحث امشب تقارن دارد و ذکرش خالی از لطف نخواهد بود. در غزلی مشهور با مَطلَعِ «سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند/ همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌کند» می‌بینیم که در مصرع دوم، نام بلبل آمده ولی از معشوق او که بلبل یا هر مرغ دیگری است ذکری نشده است. اما اگر کمی دقت کنیم - دقتی به عمق هفت قرن و آنچنان که شایستۀ شأن هنری و ادبی خواجۀ شیراز است - متوجه می‌شویم که حافظ برای اولین بار شعری سروده که جاندار است و از خود تولید صوت می‌کند. در واقع سه کلمۀ چمان، چرا و چمن، موسیقی‌ای را تولید می‌کنند که ما از آن نوای بلبل را می‌شنویم که در موسیقی به آن تحریر می‌گویند و معروف شده که مردم عامی کوچه و بازار هم آن را چَهچَهه می‌نامند.

شجاعی ادیب یادآور شد: همچنین با استناد به این بیت‌الغزل حافظ متوجه می‌شویم که «چهچهه» همان اصطلاح اصلی بر مؤلفۀ مهم تحریر در هنر آواز است و بسیار هم ادیبانه و شاعرانه این نکته بیان شده است. در نهایت هم جالب است که اصلاً با شنیدن صدای چهچهۀ بلبل در بیت فوق پی به وجود خود بلبل می‌بریم. به راستی آیا بیان پیوند شعر و موسیقی و اهمیت آشنایی آوازخوان با آن، زیباتر و هنرمندانه‌تر و تأثیرگذارتر از بیان حافظ سراغ داریم؟

با پایان این مبحث اشعاری توسط علیرضا معینی مجری نشست خوانده شد.

نشست تخصصی آموزشی آیین آواز حدود یک سال است که با هدف معرفی چهره‌های تازه در هنر آواز و تجلیل از بزرگان این عرضه و همچنین ارائه مباحث فنی و تئوریک راه اندازی شده و با اقبال عمومی روبرو شده است.

برچسب ها:
Clyderman Richard ریچارد کلایدرمن موسیقی هنری ایران2 Persianartmusic

امتیاز کاربران

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

ریچارد کلایدرمن:

بیش از بیست سال است که آرزوی اجرا در ایران را دارم/هدفم از موسیقی ارائه صلح و عشق در جهان است+فیلم

ریچارد کلایدرمن (پیانیست و موزیسین مطرح جهان) در نخستین اظهارات رسمی خود از عشق و علاقه‌اش برای اجرای زنده در ایران سخن گفت.

به گزارش ایلنا، ریچارد کلایدرمن که قرار است در روزهای ۳۱ خرداد و ۱،۲،۳،۵،۶ تیر و طی شش سانس در سالن وزارت کشور روی صحنه برود، در نخستین اظهار نظر رسمی که به صورت فایل ویدئویی در اختیار رسانه‌های ایران قرار داده است، متذکر شده که همیشه هدفش از موسیقی ارائه صلح و عشق در جهان است.

کلایدرمن در این باره گفته: «سلام به دوستان عزیزم از ایران.من ریچارد کلایدرمن هستم که با شما صحبت می‌کنم. می‌خواستم به شما بگویم که چقدر خوشحال هستم که در پایان ماه ژوئن برای اولین بار به کشور بزرگ و زیبای شما برای اجرای کنسرت می‌آیم. بیش از بیست سال، آرزوی من بود که برای شما اجرا کنم و در نهایت رویای من به واقعیت تبدیل خواهد شد.»

کلایدرمن در ادامه اوضیح داده: «به مدت چهل سال، من با موسیقی‌ام به همه جای دنیا سفر کرده‌ام و تنها هدف من ارائه شادی، زیبایی، احساسات زیبا، اخلاق مداری و به ویژه صلح و عشق است. این همه چیزی است که من می‌خواهم به شما در کنسرت‌هایم در کشورتان ارائه دهم. به زودی می‌بینم‌تان.»

اغلب مخاطبان ایرانی کلایدرمن را با آثاری چون «کاج نقره‌ای»، «ماه آتش»، «قلب طلایی»، «نامه‌ای به مادرم»، «خاطرات» و «کریسمس» می شناسند. «کلایدرمن» تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ ملودی ضبط کرده‌ و با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه دارای ۲۷۰ صفحهٔ طلایی و ۷۰ صفحهٔ پلاتینیوم است. وی سبک رمانتیک نوینی را با تلفیق موسیقی کلاسیک و پاپ ساخته و استاندارد جدید از اجرای پیانو را که برای اغلب علاقه‌مندان پیانو و حتی مبتدیان قابل اجراست، پدیدآورده است. کتاب رکوردهای جهانی گینس، از وی به عنوان «موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر دنیا» نام برده شده‌است.

کلایدرمن در اولین اجرای رسمی خود در ایران غافلگیری ویژه‌ای را نیز برای مخاطبان ایرانی خود دارد و قرار است قطعه «ای ایران» را با پیانو برای دوستداران ایرانی‌اش بنوازد.

ارکستر بزرگ «ایستگاه» به سرپرستی «مهدی نوروزی» نیز در این کنسرت در کنار ریچارد کلایدرمن ساز خواهند زد.

کنسرت ریچاردکلایدرمن به همت موسسه «رویال هنر» و تهیه‌کنندگی مجید عبدی برگزار خواهد شد و بلیت‌فروشی این کنسرت نیز در سایت «ایران کنسرت» آغاز شده است.

https://static0.ilnanews.com/servev2/C6zKLL6Se2x1/ZM5NDRbiRT5-eRia8rYz91gRX3vIcoHf7otfNPZWXfo,/%D8%B1%DB%8C%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF+%DA%A9%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%86.mp4

Adoramos آدوراموس Persianartmusic

امتیاز کاربران

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

آدوراموسی‌ها به تالار رودکی می‌روند

علی باستانی‌نژاد، الکساندروس هالاپسیس و النا کریستودولو، نوازندگان گروه آدوراموس‌اند که به تالار رودکی می‌روند.

به گزارش ایلنا، کنسرت جمعه هشتم و شنبه نهم تیر ساعت 21 در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

علی باستانی‌نژاد (فلوت)، الکساندروس هالاپسیس (ویلن) و النا کریستودولو (پیانو) نوازندگان آدوراموس را تشکیل می‌دهند که در چهارمین اجرای خود در سالن رودکی به اجرای آثار متنوعی از باروک تا قرن بیستم خواهند پرداخت.

حامی این کنسرت شرکت بازرگانی نوای کلاویه است و مسترکلاس‌های تخصصی ویلن و پیانو آن نیز در روزهای پنجم، ششم و هفتم تیر در تهران و کرج برگزار خواهد شد.  

برچسب ها:
ELYAS YALTINTASH الیاس یالتینتاش 2persianartmusic

امتیاز کاربران

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کنسرت الیاس یالتین تاش برگزار می‌شود/مجوزهای لازم اخذ شده است

روابط عمومی منطقه آزاد کیش اعلام کرد: مجوزهای لازمی که باید برای برگزاری کنسرت الیاس یالتین تاش گرفته می‌شد، اخذ شده و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، این کنسرت در تاریخ اعلام شده برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج شرف‌زاده (مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی منطقه آزاد کیش) در پاسخ به این سوال که واکنش مدیران فرهنگی این منطقه به آنچه روز گذشته (شنبه 19 خرداد 97) از سوی روابط عمومی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کنسرت الیاس یالتین تاش (آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای ترکیه‌ای) منتشر شده چیست، گفت: ما مجوزهای لازم را اخذ کرده‌ایم.

روز گذشته در خبری که از سوی روابط عمومی دفتر موسیقی برای رسانه‌ها ارسال شد این دفتر ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی (موسسه فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اکسیر نوین)، «عدم تناسب برنامه و خواننده یاد شده با مختصات فرهنگی کشور» را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرد و مسئولیت هرگونه برنامه‌ موسیقایی فاقد مجوز در مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانست.

شرف‌زاده ضمن تاکید بر این نکته که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد کنسرت الیاس یالتین تاش 13 و 14 تیر 97 ساعت 23:59 در تالار شهر واقع در جزیره کیش برگزار می‌شود، گفت: ما مجوزهای لازم را که باید می‌گرفتیم، گرفته‌ایم. ما باید از نیروهای انتظامی و اداره اماکن مجوز می‌گرفتیم که گرفته‌ایم.   

Ala Afshin افشین علا Persianartmusic

امتیاز کاربران

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

افشین علاء:

در ترانه دچار آفت شدیم

افشین علاء با بیان این‌که در ترانه دچار مشکل هستیم می‌گوید: بعد از انقلاب در ترانه دچار آفت شدیم؛ یکی کارهای سفارشی بسیار و دیگری راه افتادن موسیقی زیرزمینی به‌خاطر منع موسیقی که با موزیک و کلام مبتذل همراه بود.

این شاعر  در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران مبنی بر این‌که  «سرود و ترانه خوب در ایجاد نشاط و حرکت‌های اجتماعیِ مفید، بسیار اثرگذار است و باید از فرصت علاقه‌مندی مردم به شعر در جهت انتقال مفاهیم مورد نیاز جامعه به بهترین شکل استفاده کرد» اظهار کرد: در قدیم متل‌ها و ترانه‌هایی که در کوچه و بازار خوانده می‌شد جزو فرهنگ شفاهی ما بود که بازتاب‌دهنده بسیاری از نگرش‌ها، احساسات و  عواطف مردم  جامعه بود. امروز هم  این موضوعات چه در ایران و چه در جهان در قالب ترانه مطرح می‌شود، یعنی ترانه و آواز جدای از موسیقی، از نظر کلامی یکی از بازتاب‌دهنده‌های  نیازهای فرهنگی جامعه است.

او سپس  افزود: متل‌ها شعرهای غیرمکتوبی بودند  که دهان به دهان می‌چرخیدند و به خاطر آهنگین بودن‌شان اثرگذار و ماندگار می‌شدند. آن‌ها قالب‌هایی در ادبیات ایران بودند که جایگزین ادبیات رسمی و جدی می‌شدند و  امروزه با عنوان ترانه آن‌ها را می‌شناسیم. ترانه یک نیاز اجتماعی  و انسانی است. شعر نسل ما قالبی را می‌خواهد که از طریق کلام آهنگین در شادی‌ها شاد باشد و در مصیبت‌ها احساس همدردی و اندوه  کند، در واقع  هیجان و عواطف را  در خود بروز دهد که آن ترانه است و با موسیقی معنا می‌یابد.

علاء خاطرنشان کرد: ترانه باید بدون موسیقی، کلام قابل ارزیابی و ارزشمندی باشد. نباید به بهانه عام بودن مخاطب، یا بهانه این‌که زبانش رسمی نیست و یا قالبش شعر نیست، هر مضمون پیش پا افتاده‌ای  را وارد عرصه ترانه کرده و قالب‌های جدیدی را خلق و با آن موسیقی و ترانه را لوث کنیم.

او درباره تأثیرگذاری ترانه نسبت به شعر اظهار کرد: ترانه در مخاطب عام تأثیر بسزایی دارد. درست است که مردم ایران با شعر عجین هستند و خیلی از شعرهای شاعران ماندگار می‌شود اما ترانه به خاطر  سهل‌الوصول‌ بودنش و این‌که‌ همراه با  موسیقی است، در در ذهن مردم می‌ماند. خیلی از ترانه‌های قبل از انقلاب با گذشت ۴۰-۵۰ سال  حرف اول را بین مردم می‌زنند و مردم آن‌ها را زمزمه می‌کنند. از بخش مبتذل که بگذریم، ترانه‌های ماندگار  قبل از انقلاب حاصل تلاش شاعران و ترانه‌سرایان  باسواد و ریشه‌دار و موسیقی‌دان‌های اصیل و حرفه‌ای بوده‌اند.

این شاعر با بیان این‌که بعد از انقلاب هم کارهای ماندگار داشته‌ایم، در عین حال گفت: اما بعد از انقلاب به دو آفت دچار شدیم؛ یکی در حوزه  ادبیات و فرهنگ رسمی  کشور که  کارهای مناسبتی و سفارشی بسیاری انجام شد. همچنین به‌خاطر  منع و بگیر و ببندهای دیگر،  موسیقی‌های  زیرزمینی راه  افتاد که با موزیک و کلام مبتذل همراه بود. کسانی که توانسته‌اند  ترانه را با شعر و آهنگ زنده نگه دارند حق بزرگی بر گردن ما دارند.

او سپس با تأکید بر این‌که در زمینه ترانه مشکل داریم بیان کرد: تیتراژهای تلویزیونی به‌خاطر توجه به اِلمان‌هایی غیر از قوت اثر، آدم را اذیت می‌کنند؛ از عجیب و غریب بودن صدای خواننده گرفته تا عجیب و غریب بودن مضامین شعرها که گاهی مهمل و بی‌معنا است.

علاء درباره افراد برجسته‌ای که در زمینه ترانه بعد از انقلاب کار کرده‌اند، گفت: در این حوزه اشراف زیادی ندارم  و نمی‌توانم افرادی را نام ببریم. اما افراد بسیاری  در این زمینه کار کرده‌اند که بیشتر در زمینه سرود بوده است. در سال‌های اخیر  به ترانه توجه بیشتری شده است. شخصا کارهای محسن چاووشی را می‌پسندم زیرا هم به ادبیات کهن تکیه دارد و هم در آثارش نوآوری دیده می‌شود.

او همچنین درباره چرایی کمرنگ شدن سرود در سال‌های اخیر اظهار کرد: سرودهای انقلابی می‌تواند اثرگذار و ماندگار باشد و کم‌رنگ شدن آن  اتفاق خوبی نیست.  شاید دلیل کمرنگ شدن آن هجوم رسانه‌های مختلف و آموزه‌های ماهواره‌ای باشد که موسیقی را  به کالایی فانتزی  تبدیل کرده است. ترانه‌های فانتزی با سبک‌های مختلفی رایج شده  و جاذبه‌هایی برای نسل جدید است  که همه آن‌ها زیبا نیست. اگر نسل جوان به این سمت گرایش دارد قابل مذمت نیست اما اگر  نهادهای فرهنگی - چه رسمی و چه غیررسمی - بخواهند به این وضع  دامن بزنند و کارهای فاخری را که در  سرود و موسیقی حماسی اتفاق افتاده، فراموش کنند و فقط به دنبال معیار جذاب بودن باشند و به آن بپردازند، کار خراب می‌شود.

این شاعر در ادامه اضافه کرد: من در تلویزیون می‌بینم برای شهدا، خلیج فارس و مضامین حماسی و استکبارستیزی کارهایی را می‌سازند که فقط مضمون‌شان کلمات ارزشی دارد، اما اجرای‌شان همان اجرای آهنگ‌های لس‌انجلسی است.  انگار که اعتراف می‌کنیم ما به شیوه‌های تبلیغی آن‌ها نیاز داریم، این تبلیغ‌ها در رسانه‌های ما بیداد می‌کند و این‌گونه کسی نمی‌تواند ارزش‌های انقلاب را تبلیغ کند. یعنی اگر  ما ادای خواننده‌های لس‌آنجلسی و رپرها را دربیاوریم ولی چفیه گردن‌مان بیندازیم و پیراهن‌مان روی شلوارمان باشد و مضمون‌های شعری که می‌خوانیم انقلابی باشد، این بیشتر طنز است.  این آفاتی است که متولیان رسمی فرهنگ کشور دچار آن شده‌اند و باید چاره‌اندیشی کنند.

برچسب ها:
Saba Mohammadi صبا محمدی Persianartmusic

امتیاز کاربران

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

کنسرت مشترک دو نفر از اهالی موسیقی بانوان

کنسرت گروه موسیقی پاپ- سنتی صبا محمدی به سرپرستی ندا بهزاد در نیاوران برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، ندا بهزاد و صبا محمدی با هم روی صحنه خواهند رفت.

کنسرت گروه موسیقی پاپ-سنتی صبا محمدی اواخر تیر برگزار خواهد شد. در این کنسرت که به سرپرستی ندا بهزاد و مدیریت اجرایی آیدا امیری‌مقدم برگزار می‌شود، ماه‌سیما فلاحی (فلوت)، سمانه گلکار (پرکاشن)، آرمیتا سلیمی(بیس)، شروین اسعدی‌مقدم (پیانو)، سحر میرهاشمی (قانون) و کیمیا نیکپور (کمانچه)، صبا محمدی را  همراهی خواهند کرد.

این کنسرت به تهیه‌کنندگی مجیدفلاح‌پور 26 تیر به صورت تک سانس در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

شما اینجا هستید

آخرین نوشته ها

25 آذر 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
05 آذر 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
29 آبان 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
28 آبان 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
28 آبان 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
28 آبان 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
19 آبان 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

دانستنی های موسیقی

31 مرداد 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
30 مرداد 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

آدرس و شبکه های اجتماعی

آدرس :

تهران - فلکه دوم صادقیه - اشرفی اصفهانی - تقاطع سازمان آب - اول کوهدشت - ساختمان سارا پلاک16 واحد 8

شماره تماس :

۴۴۲-۸۰-۴۴۲

اینستاگرام:

musicshamim

تلگرام:

t.me/music_shamim

تصویر

Map Shamim Music Ltl نقشه آموزشگاه موسیقی شمیم

تازه ترین ها

25 آذر 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
23 آذر 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
21 آذر 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
05 آذر 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای سایت لندر در خبرنامه سایت لندر عضو شوید .
ثبت